Seniorzy na uniwersytety. W tandemie?

„To już więcej niż hasło i zajęcia na uniwersytecie trzeciego wieku. Uczelnie otwierają się dla seniorów w ramach regularnej edukacji. Pojawiają się innowacje, podpatrzone u naszych zachodnich sąsiadów. Czy rodzimym naukowcom uda się zaszczepić je na polskim gruncie? O przygotowaniach do kształcenia tandemowego (juniora i seniora) opowiedział „Gazecie Senior” prof. Krzysztof Hajder z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Fot. za ‚Gazeta Senior’

Trendy

Linda Matus: W ramach konkursu „Trzecia misja uczelni” Uniwersytet im. A. Mickiewicza przygotowuje projekt edukacji tandemowej, czyli wspólnej nauki młodego człowieka i seniora. Ale rozpocznijmy od wyjaśnienia, czym jest trzecia misja dla uniwersytetu, bo to nowość w definiowaniu roli uczelni wyższej.

Krzysztof Hajder: Trzecią misją uczelni jest to, co możemy zaoferować środowisku lokalnemu, organizacjom pozarządowym czy grupom społecznym, które mogą skorzystać na podniesieniu swoich kompetencji. Idea jest taka, aby uczelnia współpracowała i służyła biznesowi, ale z drugiej strony, aby pracownicy uczelni i stu- denci, którzy za kilka lat staną się elitą intelektualną tego kraju, byli właściwie uwrażliwieni społecznie. Starzenie się społeczeństwa, choć spowodowane wydłużeniem naszego życia, to jednak niesie ze sobą wiele wyzwań. Rośnie liczba beneficjentów polityki społecznej, socjalnej i koniecznej aktywizacji społecznej. Uczelnia może pomóc, ponieważ posiada ku temu kompetencje i narzędzia.

W ramach wspomnianego konkursu pojawiła się okazja do wdrożenia pomysłu edukacji tandemowej, który nie jest stricte naukowym zadaniem, ale wpisuje się w nurt wychodzenia uczelni poza uczelniane mury. Chodzi o połączenie osoby młodej i seniora w tandem, a celem jest integracja i podniesienie wrażliwości. Młodzieży chcemy pokazać seniorów jako pokolenie mające swoje doświadczenia, przeżycia, z których oni mogą korzystać. A młodzież może podzielić z seniorami swoim światem: Internetem i mediami społecznościowymi. Obserwowałem taką formę kształcenia u naszych zachodnich sąsiadów, gdzie sprawdziła się doskonale. Pomyślałem, że warto zrobić to w Polsce. Roz- poczęliśmy od rozeznania, czy ta idea spotka się z zainteresowaniem środowisk senioralnych. O licealistów nie martwiliśmy się, tu szybko otrzymaliśmy informację zwrotną, ale środowiska senioralnego nie byliśmy pewni. Okazało się jednak, już z pierwszych sygnałów, że to zainteresowanie jest. […]

Pełny tekst rozmowy red. naczel. Lindy Matus z prof. Krzysztofem Hajderem w miesięczniku ‚Gazeta Senior‘ wyd. 6/2018, s.5, czytaj – TU

Zob. też list skierowany do zainteresowanych podmiotów, a rozesłany drogą mailową przez Miejską Radę Seniorów w Poznaniu. W odpowiedzi zadeklarowało swój udział 68 Seniorów – TU

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *