Praktyczne pokłosie ‚Drzwi Otwartych MRS’ w dniu 15 października 2016
Podczas spotkania z przybyłymi Mieszkańcami (zob. TU) wyłowiliśmy kilka spraw, z których dwom nadano już bieg. Informują o tym poniższe pisma.
Pierwsze jest interpelacją Radnej Miejskiej Małgorzaty Woźniak -łączniczki RM z MRS- adresowaną do Prezydenta Poznania Jacka Jaśkowiaka, zwracającą uwagę na potrzebę zwiększenia liczby ławek w publicznych miejscach z myślą o poruszających się po mieście osobach starszych.
Drugie, wychodzące z MRS – dotyczy potrzeby przywrócenia ‚Informacji PKP’ na dworcu głównym w Poznaniu. Będziemy informować Państwa o dalszych losach, w tym o odpowiedziach, zgłoszonych problemów. Zachęcamy do komentowania spraw na stronie Rady.
- Interpelacja Radnej Miejskiej Małgorzata Woźniak Poznań, dnia 18.11.2016 r.
Radna Miasta Poznania
Prezydent Miasta Poznania, Sz. P. Jacek JaśkowiakInterpelacja dot. „ ławeczek dla seniora”Szanowny Panie Prezydencie, zwracam się z prośbą o podjecie działań zmierzających do dostosowanie przestrzeni publicznej i tworzenia nowych miejsc przyjaznych seniorom poprzez posadowienie „ławeczek dla seniorów” w naszym mieście.Nasze miasto potrzebuje przyjaznej i atrakcyjnej przestrzeni publicznej i dlatego musimy dostosowywać obiekty dla potrzeb seniorów jak i osób niepełnosprawnych. Więcej ławek na ulicach czy też skwerach, parkach w naszym mieście posłuży seniorom, którzy muszą odpocząć po przebyciu kilkudziesięciu metrów oraz po zejściu ze schodów, dojściu do przystanku, kościoła, sklepów itp.Starsze osoby, które w okresie letnim jak i również w innych porach roku często wybierają się na wieczorne przechadzki, uskarżają się na brak miejsc do odpoczynku w naszym mieście. Chodzi o ławeczki, których w Poznaniu jest jak na lekarstwo, a zwłaszcza na osiedlach peryferyjnych.Apeluję, aby w porozumieniu z Miejską Radą Seniorów oraz Radami Osiedlowymi oraz Klubami Seniora opracować mapę miejsc, gdzie ławeczki mogłyby zostać postawione oraz zabezpieczyć finansowo na przyszły rok 2017 realizację tego projektu.Z poważaniem
/-/ Małgorzata Woźniak - Pismo Miejskiej Rady Seniorów do trzech Przewoźników Kolejowych (central i oddziałów w Poznaniu) w sprawie stałego punktu ‚Informacji PKP’ na dworcu
Do Dyrekcji Przedsiębiorstw Kolejowych
via e-mail:
1) PKP Intercity S.A.
ul. Żelazna 59a
00-848 Warszawa
sekretariat@intercity.pl
2) Przewozy Regionalne Sp. z o.o.
ul. Wileńska 14a
03-414 Warszawa
info@p-r.com.pl
3) Przewozy Regionalne Sp. z o.o.
Oddział Wielkopolski z siedzibą w Poznaniu
ul. Kolejowa 5
60-715 Poznań
pr.poznan@p-r.com.pl
4) Koleje Wielkopolskie Sp. z o.o.
ul. Składowa 5
61-897 Poznań biuro@koleje-wielkopolskie.com.plDotyczy: Przywrócenia na Dworcu Głównym w Poznaniu stałego, stacjonarnego punktu ‚Informacji PKP‘ Szanowni Państwo,
dochodzą do nas jako Miejskiej Rady Seniorów, reprezentanta 130-tysięcznej grupy mieszkańców
w wieku 60+ Poznania – sygnały o potrzebie przywrócenia na dworcu PKP w Poznaniu stałego i stacjonarnego ‚punktu informacji PKP‘. Kiedyś on istniał, ale obecnie Państwo jako trzej Przewoźnicy zlikwidowali punkt zastępując go rozwiązaniami cząstkowymi i doraźnymi, w których niekiedy trudno się zorientować, np.:- IC wprowadził w okresach nasilenia ruchu mobilnych informatorów, czy też usługę o ograniczonym zasięgu w BOK-u na II piętrze budynku dworcowego;
- Pozostali dwaj Przewoźnicy nie mają jej wcale lub mogą takich info udzielać w kasach biletowych, co w praktyce blokuje sprawność sprzedaży i budzi niezadowolenie kupujących bilety;
- Zaproponowana komórkowa informacja telefoniczna (zob. http://www.poznan.pl/mim/main/telefony-zaufania-i-informacyjne,poi,351,6142/informacja-pkp,17169.html ) jest droga = 1,29 zł/1 minutę ! i nie dla każdego dostępna, co przy powszechności komunikacji pociagami stanowi kolejne ograniczenie.
Doskonałym rozwiązaniem jest na pewno ‚Rozkład jazdy PKP‘ dostępny w internecie, ale w przypadku Poznania może z niego korzystać co najwyżej 40 % Seniorów, bo tyle mniej więcej wg ‚Diagnozy społecznej‘ prof. Czapińskiego korzysta w aglomeracjach miejskich z Sieci. W liczbach to jest ok. 50 tys. mieszkańców, ale równocześnie większa część mieszkańców w wieku 60+, czyli ok. 80 tys. nie ma takiej możliwości. Dla nich satysfakcjonującym rozwiązaniem jest stały punkt pełnej informacji kolejowej na dworcu z dostępem telefonicznym, tak jak było to kiedyś! To przecież element jakości usługi, jaką Państwo świadczą swoim pasażerom.
Kierując się dobrem społecznym najliczniejszej grupy wiekowej wśród mieszkańców Poznania przekazujemy niniejszym do wszystkich trzech Państwa jako Przewoźników PKP apel o pochylenie się nad zgłoszonym problemem i jego korzystne dla Seniorów rozwiązanie. Uważamy, że będzie ono dobre także dla pozostałych użytkowników PKP.
Istniejące w budynku dworca na I piętrze nowoczesne i łatwo dostępne dla podróżnych pomieszczenie, wykorzystywane obecnie do innych celów, mogłoby z powodzeniem podjąć swą poprzednią funkcję informacyjną.
Dodam, że dla transparentności pracy Miejskiej Rady Seniorów w Poznaniu i z racji społecznej wagi podniesionej sprawy publikujemy niniejsze pismo w ‚Aktualnościach‚ na swej stronie internetowej (www.mrs.poznan.pl), gdzie pozwolimy sobie zamieścić później także Państwa odpowiedzi.
Licząc na pozytywny odzew z Państwa strony pozostaję z wyrazami szacunku
Przewodniczący MRS
/-/ Zdzisław SzkutnikPS (25 XI 2016)
Są już odpowiedzi od trzech Przewoźników PKP użytkujących dworzec – skany niebawem na stronie. Prawdopodobnie stały punkt informacji PKP na dworcu zostanie przywrócony!Oto zapowiadane skany dobrze rokujących odpowiedzi (wg kolejności otrzymania):
– PKP Intercity, Warszawa, czytaj TU
– Koleje Wielkopolskie, czytaj TU
– Przewozy Regionalne, Oddział Wielkopolski, czytaj TUUWAGA:
Interwencja okazała się skuteczna i stały punkt informacji o połączeniach kolejowych w budynku dworca głównego w Poznaniu – reaktywowano!
Działa on od 21 grudnia 2016 roku. Zob. też art. i relację foto TU