Kształcenie dla pracy z seniorami w poznańskim Kolegium Pracowników Służb Społecznych
„Od 2005 roku funkcjonuje w kraju sześć Kolegiów Pracowników Służb Społecznych, w tym w Poznaniu przy ul. Mostowej 6, podleglych MRPiPS. To już ponad 10 lat działalności tych szkół publicznych prowadzonych przez Samorządy Województw. W ostatnich latach liczba Kolegiów zwiększyła się do 13, w tym o jedno niepubliczne w Zamościu.
Problem społeczny, jakim jest postępujące starzenie się społeczeństwa nie był jeszcze do niedawna tak eksponowany. Rozpowszechnienie tego problemu nastąpiło stosunkowo niedawno, a odpowiedzią na niego stała się praca socjalna z seniorami, których dotyka z różnych przyczyn izolacja i wykluczenie zdrowotne czy społeczne, gdy człowiek niepełnosprawny nie może uczestniczyć na równych prawach w dostępie do pracy, kultury, rekreacji itp.
Pytam Agnieszkę Geneję-Niedzielską, kierownika praktyk, czy program kształcenia w Kolegiach zdołał się przystosować do nowych oczekiwań i przygotowuje skutecznych realizatorów pracy socjalnej z seniormi? Czy są treści, które umieszcza sie w świadomości społecznej jako elementy nowego wizerunku starości, jak chociażby kondycja seniorów jako użytkowników technologii informacyjno-komunikacyjnych, mogąca pomóc w rozwiązywaniu wielu problemów starości?
Agnieszka Geneja-Niedzielska: Owszem, problem dostrzegamy i odpowiednio przystosowujemy się do niego. Jeden z naszych nauczycieli – p. Mirosława Rubach uczestniczyła w kreowaniu Wielkopolskiego Programu na Rzecz Osób Starszych (do roku 2020). Jest nie tylko współautorką programu, prowadzi także zajęcia z ‚Gerontologii‘, do uczestnictwa w których szczególnie zachęcamy naszych słuchaczy, właśnie z uwagi na wspomniane zmiany w strukturze demograficznej społeczeństwa.
W Ministerialnym standardzie kształcenia o łącznej liczbie zajęć 2915 godzin rozłożonych na 3 lata, w tym 2355 godzin przedmiotów kształcenia oraz 560 godzin praktyk zawodowych, znajdują się: gerontologia (60 godz.) jako jeden z czterech ogólnych przedmiotów do wyboru oraz pedagogika i psychologia społeczna (każdy po 45 godz.) jako przedmioty kierunkowe. A.Geneja-Niedzielska podkreśla jednak, że problematyka przydatna w pracy z seniorami jest szersza, a charakterystycznym zakresem szczegółowym przystosownym do potrzeb Poznania jest, np. rozbudowany przedmiot „Projekt socjalny“, w którym zawarto odpowiedź na potrzeby lokalnego środowiska, m.in. seniorów. Można to zobaczyć w naszej ‚Galerii Projektów Socjalnych“. […]”
Pełny tekst art. Zdzisława Szkutnika zamieszczony na portalu dwumiesięcznika my60plus.pl – czytaj TU