Jaka cena „biletu Seniora“?

Na XXIV Sesji Rady Miasta w Poznaniu w dniu 10 marca 2020 r. jednym z ważniejszych tematów była planowana podwyżka taryf na przejazdy komunikacją miejską, w tym „biletu Seniora‘.

Sesja Rady Miasta. Fot. za portalem: poznan.pl

 

Wystąpienie na Sesji RM Przewodniczącego MRS prof. Antoniego Szczucińskiego

Opinia MRS w tej kwestii była jednoznaczna, tj. nie popierająca proponowanej zmiany taryfy dla Seniorów 65-70 lat. Można się z nią zapoznać poniżej:

Stanowisko Miejskiej Rady Seniorów z 9 marca 2020 r. w sprawie projektu uchwały Rady Miasta Poznania dotyczącej zmian cen biletów komunikacji miejskiej.

  1. Miejska Rada Seniorów zapoznała się z projektem uchwały PU 460/20 i ze względu na zmianę dotyczącą ceny biletu dla seniorów opiniuje go negatywnie.
  2. Miejska Rada Seniorów wskazuje na następujące argumenty:
    – Ceny biletów podnoszone są o ok. 20 %, a cena rocznego biletu dla seniorów o 100 %, ta rażąca dysproporcja jest sprzeczna z dotychczasową polityką miasta zakładającą, by seniorów nie traktować gorzej, ale stwarzać im dogodne warunki dla aktywności w jesieni życia.
    – Wśród miast wojewódzkich Bydgoszcz, Toruń i Lublin wprowadziły bezpłatne przejazdy komunikacją miejską dla osób w wieku 65+. Wrocław właśnie obniżył wiek osób korzystających z darmowej komunikacji do 67 roku życia, w Warszawie obowiązuje roczny bilet dla seniorów kosztujący 50 zł.

– Poznań zajął pierwsze miejsce w rankingu Najlepsze Miasta dla Seniorów 2019. W raporcie z tych
badań zapisano: „Poznań to miasto, o którym bez wahania można powiedzieć, że dba o swoich
seniorów
. Zajął 1 miejsce w kategorii Działania władz na rzecz seniorów, a także 3 miejsce za
Aktywizację seniorów i Finansowanie badań. (…) Pierwsza pozycja Poznania w naszym rankingu,
to zasługa także dostępności transportu miejskiego i specjalnego Biletu Seniora dla osób w wieku
65+, który kosztuje jedynie 50 zł rocznie. Mimo że cena zwykłego biletu normalnego komunikacji
miejskiej jest najwyższa spośród tych znajdujących się w naszym zestawieniu, to specjalna oferta
dla osób starszych wywindowała Poznań na 6 miejsce w podkategorii komunikacja miejska – bilety
i ulgi
.”
– Rankingi zapewne nie są najbardziej istotną miarą poziomu życia to jednak żal, że być może tracimy to pierwsze miejsce na rzecz Krakowa, który był za nami o pół punktu.

  1. Poprawka Klubu Radnych Koalicji Obywatelskiej zakładająca nową cenę biletu rocznego dla seniorów w wysokości 90 zł (a nie 99 zł jak w projekcie) to, mimo obniżenia ceny w stosunku do projektu, zakłada jednak wzrost w porównaniu do dzisiejszego stanu o 80%, a więc zdecydowanie więcej niż średnia podwyżka biletów.
    Propozycja wprowadzenia biletu 30 dniowego w wysokości 30 zł, chociaż wygodniejsza dla niektórych osób, generuje jednak wzrost rocznego kosztu biletu o 140 %.
  2. Mimo, że seniorzy w nowej strukturze cen pozostają grupą wyróżnioną (bezpłatny bilet dla osób, które ukończyły 70 rok życia, bilet roczny porównywalny z miesięcznym dla innych grup wiekowych) to w tej konkretnej uchwale zostali potraktowani gorzej niż inni. Symboliczne znaczenie decyzji nawet pod jakimś względem roztropne ekonomicznie niesie czasami trudne do odrobienia zmiany nastawień społecznych. W mieście przyjaznym seniorom warto wziąć to pod uwagę.

Przewodniczący Miejskiej Rady Seniorów
Antoni Szczuciński

Źródło: Fb MRS 

PS
Rada Miasta uchwaliła wyższą cenę “biletu seniora”  90,- zł rocznie. Będzie ona obowiązywać od 1 lipca 2020 i dotyczyć strefy A. Pełna info, czytaj – TU

O możliwych rozwiązaniach analogicznej kwestii, czytaj m.in. art. Cezarego Kowandy, Dlaczego miasta ograniczają komunikację publiczną. [Tytuł oryginału] Tramwaj pożądany. Uboższe rozkady jazdy albo podwyżki cen biletów – komunikacja miejska szczególnie cierpi z powodu pustoszejącej kasy samorządów. In: Tygodnik “Polityka” 2020 Nr 11, s. 40-42 lub portal: polityka.plTU

Można przeczytać, m.in:

“W latach dobrej koniunktury wiele samorządów chętnie powiększało ulgi i przywileje dla różnych grup pasażerów. Standardem w Polsce było dotąd bezpłatne korzystanie z komunikacji miejskiej przez osoby, które skończyły 70 lat. Jednak na przykład Wrocław zaczął ten wiek stopniowo obniżać. Teraz z darmowych przejazdów w stolicy Dolnego Śląska cieszą się już 67-latkowie, a niedługo za bilety nie zapłacą nawet 65-latkowie. W Warszawie dla osób w wieku 65-70 lat dostępny jest tani bilet seniora za 50 zł rocznie.

Równocześnie część samorządów pozbawiła się kolejnego źródła przychodów, wprowadzając darmowe przejazdy dla uczniów szkół podstawowych i likwidowanych gimnazjów. […]

Polskie miasta okazują się wyjątkowo hojne, bo nie wprowadzają żadnych ograniczeń w korzystaniu z komunikacji miejskiej seniorów czy uczniów. Tymczasem na przykład w Szwajcarii dzieci mają bezpłatne przejazdy , tylko jeśli ich rodzice kupują bilety dla siebie. We Francji za komunikację miejską nie płacą wyłącznie ubożsi emeryci, a nie wszyscy. A w Wielkiej Brytanii seniorzy jeżdżą autobusami za darmo, ale z wyjątkiem porannego szczytu […]”

Dyskusja (1)

  1. Nowak Bogdan

    Obserwując sesję Rady Miasta Poznania, a zwłaszcza dyskusję nad uchwałą o zwiększeniu cen biletów komunikacji miejskiej dla Seniorów i Dzieci, odniosłem wrażenie, jakbym żył w mieście, które traktuje Seniorów i Dzieci jako balast niepotrzebny temu miastu. Wystąpienie radnego Pana Kręglewskiego, jak i Prezydenta Jaśkowiaka, uzasadniające wprowadzenie podwyżek i przedstawiane argumenty, to żenujący sposób na przykrycie nieudolności rządzenia. Brak konsultacji społecznych oraz ignorowanie głosów mieszkańców oraz Przewodniczącego MRS, to pokazanie „mam większość robię co chcę”.
    Duże zdziwienie wywołało wystąpienie Pana Kręglewskiego doświadczonego radnego Seniora, który tak da sobą manipulować. Ile rezerw finansowych istnieje w przeroście urzędników, a zwłaszcza ilości doradców Prezydenta oraz dyrektorów Wydziałów (w niektórych po 5 dyrektorów).
    Poznań to miasto, gdzie mieszka około 150 tys. Seniorów płacących podatki. Okradanie ich przez nieumiejętność rządzenia, to wstyd dla Poznania wobec innych miast, które rozumieją słowo Senior i przyszłość jaką są Dzieci.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *