Czy warto zostać liderem?
„Przewodzisz UTW, klubowi seniora lub innej grupie senioralnej? Jesteś wyjątkową osobą, ale również potrzebujesz wsparcia. A może dopiero stawiasz pierwsze kroki jako lider i jesteś trochę zagubiony? A może chciałbyś podjąć się tej odpowiedzialnej, a jednocześnie bardzo kreatywnej i twórczej roli, dającej wielką satysfakcję, tylko nie wiesz, jak i od czego zacząć? […]
Liderami placówek senioralnych, bo o takich będę tu pisać, stają się najczęściej osoby profesjonalnie nieprzygotowane do powierzonych im zadań. Czasem same decydują się na pełnienie tej roli, najczęściej jednak są wybierane przez grupę. W rzeczywistości nie zawsze radzą sobie z powierzonymi obowiązkami, bowiem dobra wola i chęć działania nie wystarczą. Zdarza się, że nie radzą sobie również z własną starością, a muszą odpowiadać na oczekiwania całej grupy seniorów. Wiem, co mówię, bo jako inicjatorka Szkoły Liderów, którą realizuję we Wrocławskim Centrum Seniora, mam bogate doświadczenie w tej materii. Nie ulega kwestii, że liderów należy wzmacniać merytorycznie, oni wręcz tego oczekują. Oczywiście w różnym stopniu i w różnych zakresach. Człowiek musi zrozumieć własną starość, aby radzić sobie z cudzą. Niewątpliwie lider jest motorem napędowym grupy, jej źródłem energii. To wskazuje, jakie cechy powinien posiadać.
W grupie siła
Na pewno powinien mieć własną wizję placówki i komunikować ją grupie. W konsekwencji wyznaczać cele działań, wskazywać sposoby ich realizacji i tempo pracy. […] Dobry lider umie wykorzystać potencjał swoich podopiecznych, ich kompetencje, umiejętności, talenty. W ten sposób przedłuża własne ręce o ręce współpracowników. Dobrze rozdysponowana praca powoduje, że wszystkie talenty i kompetencje grupy służą innym. Inaczej mówiąc, lider musi konsumentów zamienić na współorganizato- rów. To trudne, ale konieczne, inaczej stosunkowo szybko poczuje zmęczenie, wypalenie. Jednym słowem, trzeba płonąć, mieć w sobie ogień, żeby innych zapalić do współpracy. […]
Zawsze jest edukatorem – uczy, motywuje, ocenia i nagradza. Likwidując konflikty wewnętrzne w grupie, które przecież mają miejsce, pełni także funkcję negocjatora […] Aby w rzeczywisty sposób pomagać osobom starszym potrzebne są kompetencje, nad którymi lider wciąż pracuje. Potoczna wiedza nie wystarcza, ponieważ starość jest najbardziej zindywidualizowanym etapem życia. […]“
Pełny tekst art. dr Walentyny Wnuk czytaj w miesięczniku ‚Gazeta Senior‘ 2018 Nr 1, s. 16-17 – TU
Zob. też teksty pokrewne – TU oraz TU
PS
W dniach 13-15 czerwca 2018 odbędzie się w Ośrodku Integracji Europejskiej w Rokosowie-Zamek k. Leszna II Wiosenna Szkoła Wielkopolskich Rad Seniorów. O poprzedniej czytaj, np. – TU