Cywilizacja medialna – świat bez starości?
„Na wizerunek starości we współczesnych społeczeństwach europejskich wpływa wiele czynników – tradycja, wartości kulturowe, zmiana społeczna i cywilizacyjna, polityka społeczna państw oraz media masowe. Te ostatnie odgrywają szczególną rolę w wypieraniu problemów starości ze świadomości społecznej. Starość i osoby stare są niemedialne, nie mieszczą się w formule rzeczywistości medialnej, pełnej rozrywki, sensacji, ekspansji młodości i konsumpcji.
Komercjalizacja współczesnych globalnych mediów sprawia, że interesują się one przede wszystkim odbiorcami, których kondycja ekonomiczna i życiowa pozwala na aktywność. Wypieranie problematyki starości i starzenia się z głównego dyskursu medialnego w Europie pozostaje w sprzecznoci z procesami demograficznymi w naszym regionie świata. Media nie mogą w dłuższym okresie abstrahować od istotnych problemów społecznych dotyczących rosnącej populacji. Ponadto wzrost liczby osób starszych generuje nowe rynki dla nowych, coraz większych grup konsumentów towarów, usług i mediów masowych. Relacje między starością a mediami masowymi są zatem bardziej złożone niż wynikałoby to z obiegowych stereotypów.
Analiza tych relacji wymaga zbadania kilku kwestii. Do najważniejszych należy wizerunek starości w mediach, który w znacznej mierze wpływa na tożsamość osób starszych jako grupy społecznej o określonej kondycji życiowej i potrzebach. Druga kwestia to treści przeznaczone dla osób starszych jako grupy docelowej w mediach. Wiąże się to z problematyką dostpu osób starszych do bogatej i zróżnicowanej oferty medialnej, zarówno mediów masowych, jak i sieciowych.
Kolejna kwestia to pozycja osób starszych jako podmiotów działalności reklamowej i promocyjnej w mediach. Wreszcie, równie istotny problem kondycji seniorów jako użytkowników nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Technologie te mogą w znacznej mierze pomóc w rozwiązywaniu wielu problemów starości, aktywizować osoby starsze, integrować ze środowiskiem, oferować specjalistyczne usługi cyfrowe.“
Doktorowicz Krystyna, Cywilizacja medialna – świat bez starości. Streszczenie. [In:] Przestrzenie starości. Red. nauk. Maria Zrałek. Sosnowiec: Oficyna Wydaw. ‚Humanitas‘. Wyż. Szk. Humanitas, 2012. ISBN: 97-83-61991-46-5. S. 141-162
Zob. dostęp do ebooka TU