Poznańska kampania społeczna: ‚Powstrzymać pijanego kierowcę’

12 grudnia br. została utworzona Poznańska Koalicja na rzecz Odpowiedzialnej Sprzedaży Alkoholu. Przystąpiła do niej także Miejska Rada Seniorów.
Dokument ten podpisali: Jędrzej Solarski, Zastępca Prezydenta Miasta Poznania, Zdzisław Szkutnik, Przewodniczący Miejskiej Rady Seniorów w Poznaniu oraz Bogusław Prajsner, Przewodniczący Ogólnopolskiego Stowarzyszenia „RoPSAN”.

W załączeniu skan dokumentu Poznańskiej Koalicji na rzecz Odpowiedzialnej Sprzedaży Alkoholu, z podpisami wszystkich sygnatariuszy –  zob. TU

Zawiązanie Koalicji poprzedziło trzecie w Europie (i zarazem w Polsce) oryginalne badanie z udziałem „tajemniczego klienta – pijanego kierowcy” przeprowadzone w październiku i listopadzie br. w Poznaniu. Pokazało ono skalę zjawiska sprzedaży alkoholu osobom nietrzeźwym, zwłaszcza kierowcom i było wstępem do działań interwencyjnych, jakie teraz podejmie „Poznańska Koalicja na rzecz Odpowiedzialnej Sprzedaży Alkoholu”.

Zob. ‚Diagnoza zjawiska sprzedaży napojów alkoholowych kierowcom w Poznaniu’ TU
Jest to raport z badań ‚Tajemniczego Klienta’, które zrealizowano dzięki dofinansowaniu ze środków Urzędu Miasta w Poznaniu.

Od początku 2016 r. na terenie województwa wielkopolskiego policjanci zatrzymali ponad 2 tys. nietrzeźwych kierowców (mających ponad 0,5 promila alkoholu we krwi). Kolejnych 5 tys. zatrzymanych kierowców było w stanie po użyciu alkoholu – mieli ponad 0,2 do 0,5 promila alkoholu. Nietrzeźwi użytkownicy ruchu drogowego byli sprawcami aż 423 wypadków i kolizji drogowych, do których doszło w br. na drogach województwa wielkopolskiego. Tyle suche statystyki, które od niemal dekady pokazują nam, że na polskich drogach jeździ się coraz bezpieczniej. Wśród wielu pozytywnych przemian w sferze bezpieczeństwa ruchu drogowego, jakie dokonują się na naszych oczach, jeden problem nadal budzi wielkie emocje – to znaczna liczba nietrzeźwych kierowców, których rokrocznie zatrzymują policjanci. Dotyczy to także miasta Poznania.

Z kolei 13 grudnia odbyło się seminarium szkoleniowe z udziałem 10 menedżerów stacji paliw i kilku dużych marketów. Było konkretnie i umówiono się na różne dalsze działania. Pomysłodawca kampanii i jej niestrudzony propagator Bogusław Prajsner – zgłosił pomysł utworzenie specjalnego funduszu na rzecz bezpieczeństwa w ramach Urzędu Miasta Poznania, na który duże koncerny paliwowe odprowadzałyby rokrocznie pewne środki finansowe, a Miasto w ramach porozumienia lub umowy przekazywałoby je Policji na stworzenia kilku, kilkunastu dodatkowych patroli policyjnych, które szybko podejmowałyby interwencje wobec nietrzeźwych kierowców, na otrzymywane zgłoszenia ze stacji paliw. Pomysł wstępnie spodobał się zarówno przedstawicielom stacji, jak i Pani Kierownik Oddziału ds. Uzależnień z Urzędu Miasta. Być może będzie dalej rozwijany…

Źródło: przygotowano na podstawie opracowania Bogusława Prajsnera

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *