AWF zainicjuje walkę z neofobią seniorów
Rozmowa z prof. Beatą Plutą z Wydziału Turystyki i Rekreacji, prodziekan ds. rozwoju i nauki AWF w Poznaniu.
„Czym będą się zajmować przyszli absolwenci nowego kierunku nakierowanego na osoby starsze, który pani tworzy?
– Najogólniej mówiąc, będą to młodzi animatorzy, którzy zostaną profesjonalnie przygotowani do planowania zajęć dla ludzi 50 plus. Nie chodzi o zajęcia fizyczne, z jakimi jest dzisiaj kojarzona nasza uczelnia, ale o szeroko pojętą rekreację, na przykład także poprzez kulturę i profilaktykę zdrowia. Będziemy się starać, żeby nie powielać tego, co już jest, więc pod hasłem informatyka rozumiemy nie naukę obsługi komputera, lecz tworzenie programów, które wspomogą aktywizowanie ludzi w starszym wieku. Pokażemy, że warto zapoznać się z warunkami pracy na zasadach wolontariatu. W projekcie, który zgłosiliśmy do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, zawarliśmy konkretne pomysły mające na celu dotarcie do szerokiej populacji. Mamy już poparcie Urzędu Miasta. Nabór na I rok 2017-18 rozpoczniemy wcześniej od spotkań i warsztatów, które rozbudzą ciekawość młodych ludzi i zachęcą do studiowania kierunku, który pozwoli im pracować z grupą osób niezwykle chętnych i zdeterminowanych, a jednocześnie wdzięcznych . To będzie też próba zmiany świadomości naszego społeczeństwa, które dopiero zaczyna zdawać sobie sprawę z wagi problemu. Z tym zadaniem zmierzą się również specjaliści – kompetentni i dobrze przygotowani.
Ale gerontologia nie jest obcym słowem na waszej uczelni?
– Nie i to od 40 lat, gdy włączono do zajęć wykłady z gerontologii. Dzisiaj to są tylko dwa takie wykłady, ale właśnie one zrodziły pomysł utworzenia nowego kierunku. Dostrzegamy potrzebę wyedukowania ludzi, którzy zajmą się, czyli wskażą możliwości tkwiące w kulturze, rekreacji, turystyce. Najpierw jednak sami muszą się nauczyć, jak pracować z seniorami. Aktywny senior obejmuje cały blok. My odebraliśmy to jako niszę w polskim społeczeństwie. […]“
Pełny tekst rozmowy Danuty Pawlickiej czytaj w ‚My50+‘ 2016 Nr 3, s. 7 TU